بی‌خوابی و چاقی - بخش اول
ساعت ۱۱:٠٤ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٩ تیر ،۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

یک خواب شب خوب فقط این نیست که برروی زمین دراز بکشید و منتظر باشید که صبح شود تا به قرارهای فردای خود برسید. کارشناسان توصیه می‌کنند که ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابید. با کاهش زمان خوابتان ریسک ابتلا به آنفولانزا، بیماری‌های قلبی، دیابت و اضافه وزن افزایش می‌یابد .

  • اشتهایتان برای خوردن تنقلات زیاد می‌شود


کم‌خوابی بیش از حد هورمون‌های تنظیم اشتهای شما را دچار اختلال می‌کند، میل به خوردن غذاهای با کربوهیدرات و چربی بالا بیشتر می‌شود و کالری بیشتری به بدنتان می‌رسد. کم‌خوابی شدید، برای دو شب متوالی باعث افزایش هورمون گرلین و گرسنگی می‌شود و به مراتب هورمون لپتین کاهش‌دهنده‌ی اشتها را سرکوب می‌کند و با گذشت زمان، این قضیه منجر به افزایش وزن می‌شود.
در مطالعات انجام شده از دوقلوهای همسان، محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند، BMI کسانی که ۷ تا ۹ ساعت در شب می‌خوابند ۲۴.۸ است، تقریبا ۲ درجه کمتر از متوسط BMI کسانی که خیلی کمتر از این مقدار می‌خوابند.

  •  شما به آهن‌ربایی تبدیل می‌شوید که میکروب و بیماری‌ها را به‌راحتی جذب می‌کند


طبق مطالعات افرادی‌که کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند، ۳ برابر بیشتر احتمال دارد که دچار سرماخوردگی شوند. تحقیقات دیگر نشان داد که کم‌خوابی بیش از حد در مردان، سیستم ایمنی آنها را ضعیف می‌کند و این باعث می‌شود بیشتر در معرض آنفولانزا قرار بگیرند. این مردان در مقایسه با مردانی که خوب استراحت کردند، فقط ۱۰ روز بعد از واکسیناسیون، آنتی‌بادی‌های مبارز با آنفولانزا را دارند، علت آن هم این است که خواب کافی سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند و کم‌خوابی آن را مختل می‌کند.

  • توانایی سوخت و ساز قند بدنتان را از دست می‌دهید


هر سلول در بدنتان برای فعالیت به قند نیاز دارد. محققان دانشگاه شیکاگو می‌گویند: بعداز ۶ روز  بی‌خوابی، بدنتان در برابر انسولین مقاومت می‌کند، انسولین هورمونیست که کمک می‌کند تا قند خون، از خون به داخل سلول‌ها منتقل شود. آزمایش دیگری نشان داد: کسانی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند و ادعا می‌کنند که خوابشان به‌طور طبیعی کوتاه است سوخت و ساز قندشان به‌درستی صورت نمی‌گیرد و این می‌تواند منجر به ابتلا به دیابت نوع ۲ شود.

  • شما دچار طوفانی از استرس خواهید شد


مطالعاتی در دانشگاه شیکاگو نشان داد که اگر در شب‌ها و عصرها، چشم‌ها به اندازه‌ی کافی بسته نباشند، سطح هورمون استرس کورتیزول افزایش پیدا می‌کند و این باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون، قند خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، و دیابت نوع ۲ می‌شود. گذشته از این‌که در آینده مشکلاتی را برای سلامتیتان به‌وجود می‌آورد، هوشیاری ناشی از کورتیزول در وقت نامناسبی به سراغتان می‌آید و روزتان خراب می‌شود.