بی‌خوابی و چاقی - بخش دوم
ساعت ٩:٢۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ تیر ،۱۳٩٢  کلمات کلیدی:
  • دچار خلق‌ و‌ خوی بد می‌شوید و تمرکز مغزتان کم می‌شود


پس از یک شب پر ازبی قراری و بیخوابی، سرعت واکنش شما کاهش می یابد، در این وضعیت رانندگی و بسیاری کارهای دیگر خطرناک خواهد بود . انسان های خسته معمولا خیلی خوشحال نیستند. دکتر جویس والسلبن میگوید : خواب و روحیه شما توسط مواد شیمیایی یکسانی در مغز تنظیم میشود , این امر می تواند خطر ابتلا به افسردگی را بالا ببرد، و این احتمالا برای کسانی که در برابر بیماریها حساس هستند بیشتر است.

  • مسن‌تر به‌نظر می‌رسید


شب بیداری موجب می شود پوستی خسته و چشمانی سیاه داشته باشید و این اصلا زیبا نیست . حتی بدتر از آن این است که ، سطح کورتیزول افزایش می یابد و ممکن است تولید کلاژن کند شود در نتیجه چین و چروک پوست زیاد میشود . از طرف دیگر، خواب باعث زیبایی شما میشود . ملوین السن، استاد بالینی پوست میگوید : تغییرات هورمونی ,جریان خون به پوست را تقویت میکند و درطول شب باعث روشن و درخشنده شدن پوست میشود. امابدانید ,حتی اگر شما در حال خواب واستراحت هستید، پوست شما سخت در حال کار و فعالیت میباشد . مطالعات نشان می دهد که تغییر سلولها در شب 8 برابر سریعتر از تغییر آن در روز است , با خواب شب چین و چروک ها کمتر میشوند. با خواب کافی زیبایی خود را چند برابر کنید .

  • دچار دردهای مزمن می‌شوید


تعجب نکنید ! کم خوابی باعث میشود شما دچار دردهای مزمنی مانند مشکلات پشت یا ورم مفاصل شوید. طبق تحقیقات انجام شده استراحت نکردن می تواند باعث ایجاد یا تشدید دردهایتان شود و مشکل را پیچیده تر کند .

  • خطر ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد


ورزش به پیشگیری از سرطان کمک می کند، اما کم خوابی ممکن است ابتلا به این بیماری را زیاد کند و تاثیرمثبت ورزش کردن را از بین ببرد . طی تحقیقی که در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد، محققان حدود 6000 خانم هم سن و سال را بررسی کردند و متوجه شد کسانی که 7 ساعت یا کمتر در شب می خوابیدند، نسبت به ورزشکارانی که بیشتر از 7 ساعت خوابیدند با احتمال 50 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند .کمبود خواب باعث اختلالات هورمونی و متابولیک میشود و این خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهد و فواید ورزش را از بین می برد .
شما به خواب کافی نیاز دارید!
آیا می خواهید سریعتر به خواب بروید ؟ با رعایت 4 مورد زیر سریعتر به این هدفتان میرسید :

  • هر شب زمان خواب خود را به تدریج 15 دقیقه جلو بیاورید .
  • نور اتاقتان را حدود یک ساعت قبل از خواب کم کنید ،تا از آن زمان بدنتان خودرا برای خواب آماده کند ( قبل از آن مسواک بزنید، صورت خود را بشویید و به موسیقی آرامش بخش گوش دهید )
  • از تلویزیون و کامپیوتر دوری کنید .

قبل از خواب مدیتیشن کنید و یا چند حرکت نرمشی آرام و سبک انجام دهید .